הלכה ורפואה לדורות

מרן הראשון לציון רבי יצחק יוסף: מכון דורות פועל על פי פסקי מרן האבא זיע"א

רב המרכז הרפואי 'הדסה' הרב משה קליין: הקשר בין המרכז הרפואי לרבנים מסייע לפסוק כהלכה

כשלוש מאות רבנים, דיינים ומורי הוראה השתתפו בכנס עיון שנתי לרפואה והלכה שערך מכון 'דורות' – הלכה, רפואה ותמיכה לחשוכי ילדים, בשיתוף המרכז הרפואי 'הדסה' ובהכוונת וביוזמת רב המרכז הרפואי 'הדסה' הרב משה קליין, שפועל רבות בתחום של רפואה והלכה. הכנס שהתקיים באולמי 'זוויעהל' בירושלים, משך אליו רבנים, דיינים, רבנים ומורי הוראה שהגיעו להחכים בידע רפואי – הלכתי שיאפשר להם לפסוק הלכה בישראל

 

את הכנס פתח רב המרכז הרפואי 'הדסה' הרב משה קליין, שעמד על הקשר בין מכון דורות לטובי הרופאים בהדסה והעלה על נס את חשיבות הקשר בין הרופאים לרבנים, בתחומי רפואה והלכה שמסייע על מנת להבין היטב את הטכניקה הרפואית בתחום, ולדעת כיצד לפסוק ולהרות בכל שאלה הבאה לפתחם של הרבנים ומורי ההוראה. הרב אף ציין את המהפכה שעוברת על 'הדסה' בכל הנוגע לצורכי הציבור הדתי והחרדי, דוגמת השבת, הכשרות, טומאת הכוהנים, וכו'.

במרכז רעיון הכינוס אשר חיבר את שני הגופים הגדולים 'הדסה' המרכז את הידע הרפואי ע"י צוות מומחים הפועלים בבתי החולים שלו בעין כרם ובהר הצופים ואת מכון 'דורות', עמדה העובדה כי יש לדון ולהתעדכן במגוון החידושים הטכנולוגיים והרפואיים בזווית ההלכתית. לשם כך, נבחרו מיטב המומחים מהשורה הראשונה בעולם הרפואה על מנת שיציגו את השינויים בתחום ויענו לשאלות הרבנים והמוצ"ים בנושאים המצריכים בירור – מנהל מחלקות נשים ויולדות פרופסור שמחה יגל, פרופסור חננאל הולצר, מנהל מערך הפוריות וסגן מנהל מחלקת נשים ויולדות ב'הדסה' פרופסור אלכס סימון מנהל מרכז במחלקת נשים במרכז הרפואי 'הדסה'. ד"ר גל גולדשטיין מנהל מחלקת המטואונקולוגיה ילדים הדסה עין כרם, פרופסור דן גילון מנהל היחידה לקרדיולוגיה פולשנית המחלקה לקרדיולוגיה ד"ר ג'ייקוב הורלד מנהל יחידת גסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי 'הדסה'.

סגן מנהל בית החולים ד"ר ינון בודה נשא דברי ברכה ואמר: "אנחנו רואים חשיבות רבה בהדסה על שיתוף הפעולה, אנחנו ערים לצרכים המיוחדים של צבור שומרי התורה ומצוות, ואנחנו מודים למכון דורות שעוזר לנו לעזור למטופלים, הדסה הוא בית החולים הגדול והמוביל בירושלים, שיהיה לכולנו שנה מבורכת ומוצלחת ובשורות טובות לכל המצפים".

 

את המשא המרכזי נשא מרן הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א, בדבריו ציין לשבח את מכון דורות. "עד היום היה חסר לנו מכון שילך בדרך של מרן האבא, הגאון רבי ציון כהן רבה של אור יהודה יחד עם בנו היקר ראש המכון הרב איתי, הקימו את המכון, ובאו אלי ללשכת הרבנות, ועודדנו וחיזקנו אותם שהקימו מכון על פי פסקיו של מרן אבא זצ"ל, יש בעניינים אלו שאלות הלכתיות כבדות משקל, ואני סומך עליהם, אשריהם ואשרי חלקם, ואני מברך אותם שלא תצא תקלה מתחת ידם. אכי"ר".

הגאון רבי אהרון בוטבול פוסק המכון וראש בית ההוראה יביע אומר מסר שיעור הלכתי עמוק למשתתפים בדעת חותנו הגדול מרן מאור ישראל רבנו עובדיה יוסף זיע"א, "יש בעיות קשות מאד שפתרנו במכון דורות על פי דעתו של מרן זצוק"ל, כל פניה מתקבלת במאור פנים, במקצועיות ובסבלנות מיוחדת".

ח"כ הרב מיכאל מלכיאלי (ש"ס) נשא ברכה והבטיח לפעול לטובת המכון במסדרונות הכנסת. "מיד עם הקמתה של הממשלה הקרובה נסדיר באופן חוקי את הבעיות העולות בעניין לפי דעת מרן רבנו עובדיה זצוק"ל שהמכון צועד לאורו. אני עד באופן אישי למספר מקרים שטופלו על ידי מכון 'דורות' במסירות ומקצועיות, בהכוונת נשיא ומייסד המכון ידידי הגאון רבי ציון כהן שליט"א ובראשות בנו ידידי מישיבת חברון הרה"ג רבי איתי כהן שליט"א".

ראש המכון הרה"ג איתי כהן מסר הרצאה בעניין בהציגו את ההיבט ההלכתי והרפואי "ב"ה זכינו לעזור לזוגות רבים ולהדריך אותם על פי פסקי מרן זצוק"ל, כה יתן ה' וכה יוסיף".

בין משתתפי הכנס: חתנא דבי נשיאה הגאון רבי עזרא בר שלום, דיין בית הדין העליון. בנו של מרן ראש ישיבת פורת יוסף חכם עזרא עטייה, הגאון רבי דוד עטייה, דיין בית הדין העליון. הגאון רבי יעקב זמיר, דיין בית הדין העליון. הגאון רבי משה הבלין רב העיר קרית גת. הגאון רבי אליהו בר שלום, רב העיר בת ים. הגאון רבי שלמה בן עזרא, רב העיר מבשרת ציון. הגאון רבי שמואל דוד רב העיר עפולה. הגאון רבי ראובן הילר רבה של הוד השרון. הגאון רבי יצחק יעקובוביץ, רב המועצה האזורית דרום השרון. בנש"ק הגאון רבי יעקב אבוחצירא ראש מוסדות 'אהל אברהם' ורב המועצה האזורית גזר. רבנים ומורי הוראה מבית ההוראה 'יביע אומר', בית ההוראה 'אפיקי מים' של הגאון רבי משה פנירי, רבני קו הההלכה הספרדי, רבני קו ההלכה של בית מרן, ורבני בית ההוראה 'בית אברהם' של ישיבת מרכז הרב.

שתף כתבה: